Tre snabba med Purfict!

Efter en period med många festligheter har vi märkt att fler och fler intresserar sig för att fylla barmenyn med mer än bara husets viner och ölsorter. Att lägga krut på goda cocktails och väl genomtänkta dryckeskoncept till eventen blir allt vanligare – men inte alla vet vem man ska vända sig till. Vi på SPG har lyxen att ha en enorm kompetens i detta område inom koncernen, men även vi älskar såklart att ta in expertis från andra samarbetspartners, och en stor favorit är bartender-rockstjärnorna Purfict.

Purfict är en konsultbyrå inom cocktailutveckling som specialiserar sig på event, drinkstrategier, fotograferingar och produktutveckling. 2010 så grundade Purfict branschutmärkelsen ”Bartenders’ Choice Awards” som är Nordens mest prestigefyllda barutmärkelse vars syfte är att premiera och utveckla den Nordiska barbranschen. Purfict består av fyra gamla bartenderkompisar, Andreas Näslund, Jakob Sundin, Joel Katzenstein och Michael Bergström.

Vi högg Jakob Sundin när julstressen lagt sig för att prata dryck och framtid!

Hej Jakob, kul att du ställer upp på några snabba frågor!
Vi kastar oss rakt in i framtidsspaningen. Se du några trender inom drinkbranschen 2019?

Trender är alltid svårt att sia om men det känns om att de senaste årens prat om alkoholfria alternativ samt “low-abv drinkar” fått en naturligare plats på många barer och att folk faktiskt nu också dricker detta. Utbudet i matbutiker för alkoholfria drycker har ju också exploderat de senaste åren vilket ökat kunskapen hos konsumenter och gjort detta mer lättillgängligt.

Min önskan är annars att folk ska dricka efter säsong i den mån det går, jag själv dricker alltid lättare, friskare och fräschare på sommaren och lite kraftfullare, rakare och renare på vinterhalvåret. Men det viktigaste är att dricka det man själv tycker om snarare än att bara stirra sig blind på vad som eventuellt är trendigt eller inte. Testa även att dricka lokalt, vare sig det är här hemma eller när du är på resande fot!

Hur ser tänket ut i branschen kring miljö och hållbar utveckling inför 2019?

I och med att vi i Sverige redan har källsortering och återvinning i våra dagliga rutiner så ligger vi redan i framkant kring hållbarhet i mångt och mycket. Vi har redan sett många barer som börjat förädla sina råvaror i längre utsträckning än tidigare. Många barer drar även ned på engångsartiklar så jag tror vi bara sett början inom detta område. En hel del varumärken inom dryckesproduktion driver även denna utveckling framåt för att inspirera bartendrar att dra åt samma håll vilket är fantastiskt.

Vad ser ni på Purfict fram emot? Vilka gig är lite extra roliga?

Främst så ser vi fram emot att utveckla Bartenders’ Choice Awards ännu mer inför vårt stora 10-årsjubileum den 15:e december! Så planeringen inför det sätter igång i slutet på denna månaden redan.

Event som är extra roliga att genomföra skulle jag säga är när det finns stora kreativa ramar att röra sig inom. Ofta brukar det såklart vara avhängt kring hur budgeten för eventet ser ut så kort sagt skulle man kunna säga att ju större budget desto mer spektakulärt koncept går att ta fram!