Tre snabba med Pia Grahn om Årets Byrå!

Årets Byrå är en årlig kund- och branschstudie som genomförs Sverige, Norge och Finland. Studien kartlägger kundnöjdheten mellan byråer och deras kunder. Studien har funnits i 19 år och är den största studien av sitt slag.

Bakom studien står Regi och den svenska studien utförs med stöd från flertalet föreningar inom kommunikationsbranschen så som Sveriges Annonsörer, KOMM, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Marknadsförbund, Sveriges Kommunikatörer, Sponsrings och Eventsverige (SES) samt Swedish Content Agencies. Mediepartner och ansvarig för galan är Resumé.

Vi träffade Pia, VD för Regi, tidigare journalist och en riktig räv inom kommunikationsbranschen för tre snabba frågor!

Hej Pia!
Det är första året vi deltar i Årets Byrå och har blivit nominerade i kategorin Event & Brand Experience 7-25 MKR vilket är superkul! Hur går nomineringarna till?

Årets Byrå är ju ingen ”vanlig” byråtävling med en jury, utan handlar enbart om kundnöjdhet. Det vill säga, det är byråernas egna kunder som har bedömt sina byråer inom 13 olika områden, som ingår i det vi kallar NKI (Nöjd Kund Index). De byråer, inom varje respektive kategori, som får de högsta sammantagna omdömet av sina kunder, dvs högsta NKI, blir nominerade. Den som vinner sin kategori har de nöjdaste kunderna och det allra högsta NKI-omdömet i sin kategori.

Det är hela 151 byråer som deltar i 15 olika kategorier i Sverige i år. Varför just dessa kategorier?

Vi vill spegla hela kommunikationsområdet och även spegla nya trender och typer av byråer. Kategorierna har delvis varit de samma sedan starten för 19 år sedan, även om vissa har bytt namn, och några har tillkommit. Vi kan dock inte ändra på kategorierna alldeles för ofta och för snabbt, då flera byråer har varit med från starten – och en jämförelse över tid är nödvändigt. Dessutom gör vi ju nuförtiden Årets Byrå på exakt samma sätt även i Finland och Norge – och då finns det ett stort värde i att även kategorierna speglar varandra i samtliga länder. Många vill kunna jämföra sig nordiskt.

Berätta om Årets Byrå och galans uppkomst.

Årets Byrå som branschstudie och tävling startade för 19 år sedan i Sverige, år 2000. Även då var Resumé mediepartner. Idag gör de även galan, vilket vi ändrade på förra året. Innan dess hade vi gjort galan själva, ihop med olika eventbyråer. Nu är det Resume som ansvarar för galan och även för seminariedagen Byrådagen – självfallet i nära samarbete med oss på Regi. Vi håller till på Münchenbryggeriet som tidigare år, en bra lokal då vi behöver få plats för drygt 600 gäster och sittande middag.

Med Årets Byrå hoppas vi kunna bidra till att på olika sätt förbättra samarbetena mellan byråer och deras uppdragsgivare. För det är ju det Årets Byrå har som sitt fokus – vi vill hjälpa till att stärka och utveckla byrå-kund-samarbetena för vi ser att långa, konstruktiva samarbeten leder till goda affärsresultat och lönsamma byråer.