Tre snabba med Erik Modig!

Erik Modig är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och syns på en rad event och föredrag där han pratar om hur man ökar effekten av sin marknadskommunikation samt hur man skapar ett varumärke som driver tillväxt. Hans senaste bok ”Bang for the buck” blev utsedd till Årets Marknadsföringsbok i Sverige. Vi högg honom på ett event på Clarion Post i Göteborg för att få ställa tre snabba frågor.

Hej Erik! Tack för att du tar dig tiden att svara på några snabba frågor. Vi börjar med en ganska öppen fråga. Vad är din källa till arbetsmotivation och det som ger dig driv?

Jag är ju lite av en ”loner” och forskarsjäl så stänger du in mig i ett litet kontor med en fråga som är svår att svara på så ska det mycket till för att jag självmant ska komma ut därifrån. Skulle i så fall vara när jag behöver fylla på med choklad. Kortfattat kan man alltså säga att problemlösningen och utmaningen i sig ofta är det som driver och motiverar mig.

Du tar dig ju an en mängd olika jobb. Nämn det roligaste, mest inspirerande och det mest udda jobben du bokas till som föreläsare?

Det mest udda var när jag föreläste för en bolagsledning samtidigt som de satt på flytande plastdjur i en pool och drack skumpa. Det som jag själv var mest inspirerad inför var när jag skulle prata kommunikation och varumärke för Svenska Kyrkan. Större möjligheter och svårigheter och outnyttjad potential finner du knappt i en organisation. Jag nådde dock inte hela vägen fram, vare sig till kyrkan eller poolen.

Vad skulle du säga är det vanligaste felet man gör när man jobbar med kommunikation och marknadsföring?

Jag kommer oftast in för att belysa vilka utmaningar och möjligheter som finns. Dock upptäcker jag alltför ofta att företag och organisationer vet exakt vad de ska göra för att öka effekten av sin kommunikation men att det är för svårt att genomföra det som krävs. Vanligt är att de inte har mandat, att kvartalsekonomin sätter käppar i hjulet eller att det är för många som måste tycka och att man då inte vågar. Man måste våga stå ut för att ens kommunikation ska stå ut!