Profilprodukter med gott samvete!

29 oktober, 2018

Nästan alla företag trycker då och då upp profilprodukter. Det kan vara allt från pennor med logga på, till arbetskläder, väskor, give aways eller nästan vad som helst.

Med en ökad medvetenhet och önskan till påverkan är det också många som börjar se över sitt interna CSR arbete – och här har vi ett förslag på hur ni på ett bra sätt kan knyta ihop de två och få profilprodukter med gott samvete.

Kort om EFD – Engineering For Development

EFD är en hjälporganisation som, med innovation som främsta redskap, tar vid där andra hjälporganisationer slutar. De arbetar med praktiska lösningar på konkreta problem inom områdena vatten & sanitet, hälsa, energi och utbildning för att långsiktigt förbättra levnadsstandarden för människor i utsatta områden och därmed minska behovet av hjälp utifrån.

Profilprodukter med gott samvete
Idag kommer bara 6% av alla pengar till välgörenhetsorganisationer från företag. Det vill EFD ändra på. Men inte genom att begära någonting nytt av dig, utan genom att hjälpa dig att hitta ett bättre sätt att göra samma sak.

EFD erbjuder dig att köpa smarta och innovativa produkter, anpassade till ditt företags profil. Produkter som du har nytta av i din marknadsföring och försäljning. Produkter som du kan vara stolt över. Men framför allt används pengarna från produkterna till att finansiera välgörenhet.

Det här är produkter som du redan köper. Det innebär att produkterna inte kostar ett öre extra för din del. Kanske blir det till och med billigare. Och om ditt företag skulle vilja skjuta till extra pengar till EFDs verksamhet går de oavkortat till hjälpverksamheten.

Alla EFDs produkter har två saker gemensamt: att hålla kostnaderna nere så mycket det bara går och att bidra till välgörenhet. På så sätt kan ditt företag bidra till en god sak, utan att det påverkar dina marginaler.

Vi vet nämligen att många företag är beredda att hjälpa till för att göra världen lite bättre. Men vi är lika övertygade om att det måste göras på rätt sätt.

218st brandade jackor till kund genererade 34 179kr till EFDs välgörenhet vilket motsvarar 48 828st vätskeersättningar till behövande!

Exempel från verkligheten

SPG Event hade under sensommaren 2018 ett event med en kund i Stockholms skärgård där teambuilding och segling stod på schemat. I samband med detta ville kunden ge alla anställda en gåva i form av en seglarjacka med deras logga på. Men man ville inte att detta inte bara skulle vara just det, utan något med mersmak och tanke. Med SPG Events hjälp och guidning togs EFD med i projektet och fick i uppdrag att ta fram dessa jackor åt kunden.

Enligt EFDs analys är ca 1,5 miljoner människor i behov av humanitärt stöd i norra Irak. Siffran bekräftas också av UNHCR. De flesta av flyktingarna är barn, eftersom hälften av befolkningen i Irak är under 18 år. Många män har dödats och många kvinnor är bortförda. Hälsosituationen är sådan att majoriteten av flyktingarna lider av livshotande vätskebrist och diarréer. Temperaturen under sommarmånaderna ligger på runt 40°C.

Det finns idag effektiva och enkla lösningar att bota vätskebrist, i form av vätskeersättning.

Totalt togs det i detta nämnda event fram 218st jackor åt kund, vilket genererade ca 34 179kr till EFDs välgörenhet som motsvarar 48 828st vätskeersättningar. Snacka om profilprodukter med gott samvete!

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om EFD är du välkommen att besöka deras hemsida www.efdword.org

Vill du ha hjälp med att väva in ett liknande eller skräddarsytt uppdrag för ditt event – kontakta oss på mail eller i chatten!