NÅGRA GODA RÅD NÄR DU ORDNAR EVENT OCH BOKAR KONFERENSANLÄGGNING I STOCKHOLM

31 januari, 2018

Några goda råd när du ordnar event och bokar konferensanläggning i Stockholm | SPG Event

Vår, sommar, höst eller vinter? Även om vi mest jobbar inomhus, oberoende av väder och vind så är det skillnad mellan årstiderna. När vårsolen börjar titta fram vill många ut och spela brännboll, ha picknick i parken eller åka ut på sjön. Under vintern känns det fint att sitta vid en värmande brasa eller åka skidor tillsammans under ett företagsevent. Men oavsett tiden på året finns det nästan alltid en anledning att fundera lite extra på hur vi ska krydda och lyfta vardagsrutinerna.

Under ordnade former

I en del företag eller organisationer är det helt strukturerat. Med jämna mellanrum ordnas gemensamma aktiviteter för att lyfta något nytt, informera eller inspirera. Det är en bra idé på många sätt, eftersom alla kalendrar är synkroniserade och datumen beslutade i god tid. Dessutom vet man i de flesta fall var man ska hålla till, en konferensanläggning är bokad med god framförhållning. Ramarna är på plats och det är enkelt att byta ut innehållet i form av talare, catering och eventuella kringaktiviteter, som utflykter, lekar, matlagning eller underhållning av etablerade artister eller lokala stjärnskott!

Bakgrund och utfall

Först som sist och prioriterat under alla omständigheter är syftet med det hela. Vilka behov är det som stillas genom ett arrangemang på en konferensanläggning i Stockholm till exempel? Vad ska ni uppnå på kort och lång sikt? Det är såklart helt OK att ha syftet ”alla ska ha trevligt och prata om det länge efteråt”. Ytterligare en tanke är förstås att det aldrig är fel att utmana det gamla. Utmana dig själv, kollegorna och den du samarbetar med eller köper tjänsterna från. Satsa högt och kom ihåg att du har ett riktigt smörgåsbord att välja från när det gäller lokaler, kockar, artister och alla tekniska experter du kan tänkas behöva.

Utformning och design

Ibland är det enkelt. Du kan knyta ert företagsevent till en årsdag, ett bokslut, jul, midsommar eller en börsintroducering. Även om mycket kan tyckas självklart i och med detta är det här du ska lägga krutet på själva paketeringen och presentationen. Du behöver inte ha alla idéer själv, utan ska förvänta dig det bästa av din partner. Därifrån ska du få inspel om teman, röda trådar, körschema för det hela och såklart tips om lämpliga moderatorer, musikval, mat och dryck. Det finns fler än en konferensanläggning i Stockholm som lämpar sig för olika upplägg. Om du har besked om ramarna för tidpunkt och kostnader så är resten av fältet öppet.

Vem gör vad

Din kännedom om deltagarna är värdefull. Du vet vilka som gillar att vara aktiva och vilka som är bäst i planeringsstadiet eller när det gäller uppföljningen. Delegera uppgifter till kollegorna för bästa resultat och utfall. Ta med gruppen och titta på lokalerna och hur det känns att vistas på varje konferensanläggning. Både känsla och förnuft spelar in för hur ni ska nå det optimala resultatet.

”Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos SPG Event.”