Fortsätt till innehåll
Northzone evenemang anordnat av SPG Event
Eventproduktion

Northzone

Northzone är en av Europas ledande Venture Capital firmor, det vill säga att dom investerar i snabbväxande teknikbolag. De senaste 19 åren har Northzone framgångsrikt investerat i en rad spännande bolag och arbetar med exceptionella företagare.

Bakgrund

Varje år samlar Northzone advisors, portföljbolag och investerare till konferens där det gångna året diskuteras och presenteras tillsammans med framtida utvecklingsområden och möjligheter.  2015 fick SPG Event i uppdrag att hjälpa Northzone med en helhetslösning för konferensen på Livrustkammaren, kvällens middag på Gamla Riksarkivet och efterföljande barmingel på Grand Escalier. I uppdraget ingick all mat och dryck under dagen, alla trycksaker och logistikplanering samt alla förberedande aktiviteter innan.

Uppdraget

För att ge hela evenemanget en röd tråd tog vi fram en grafisk profil inspirerad av Northzones grafiska manér och gästernas inbjudningskort. Profilen löpte genom alla trycksaker från rollups, beachflags och fotovägg till menyer, konferensblock och pennor, paraplyer, bagagelappar samt konferensdagens programfolder som delades ut till alla konferensgäster.

Sällskapet togs under dagen om hand av två dedikerade evenemangsvärdinnor och en projektledare som var behjälpliga med direktioner och logistik samt såg till att alla gäster kände sig välkomna och belåtna. Vid ankomsten till Livrustkammaren serverades lunch i den vackra stensalen. Här bjöds gästerna en härlig buffé med läckra svenska råvaror. För att främja Northzones anda möblerade och dekorerade vi lokalen i samklang med dess stilrent vackra arkitektur.

På eftermiddagen serverades även en uppiggande eftermiddagsfika för att hålla gästernas energi uppe under slutfasen av konferensen. SPG Event lade stor vikt vid att få ett så bra flöde som möjligt i servering och bemanning – för att ge gästerna bästa möjliga konferensupplevelse.

Efter Livrustkammaren guidades sällskapet till Northzones framgångsrika portföljbolag Widespaces kontor, i centrala Stockholm, för en fördrink och mingel. Här fick de lyssna till företagets framgångsrecept och prova olika roliga aktiviteter – allt ackompanjerat av välsmakande drinkar levererade av Absolut samt sköna DJ-rytmer. 

Sedan bar det av till middagslokalen Gamla Riksarkivet. Här var röda mattan utrullad och gästerna fick promenera ner på innergården, bli fotade framför fotoväggen och njuta av en fördrink medan ett liveband spelade på den uppbyggda scenen. Därefter visades gästerna till middagsborden för en meny signerad Griffins Steakhouse, delvis sittande och delvis buffé för att skapa en levande middag. På scenen hölls ett välkomsttal och i lokalen bjöds det på föreställningen iPad-magi samt liveband. Efter maten serverades avec och annan dryck i ett angränsande rum. Här drog liveband nr. 2 igång kvällens fest innan gästerna eskorterades i bilar till Grand Escalier för fortsatt festmingel.

Eftersom evenemanget hade inresande gäster från världens alla hörn, där alla inte hittar i staden och eventet förflyttade sig runt centrala Stockholm krävdes en välplanerad logistik och assistans inklusive bagagehantering, guidning och transport. Samtidigt krävde även såväl konferensen som cateringen ett stort mått av logistisk finess eftersom konferenslokalen huserade i en byggnad med särskilt komplicerade regler och krav.

För att säkerställa att konferensen fortlöpte utan teknikkrångel tog vi in vår teknikerexpertis för att komplettera den befintliga teknikutrustningen. Vi använde oss även av förstärkande miljöbelysning för att ge lokalerna den rätta känslan av Northzone. På Gamla Riksarkivet byggde vi upp tre olika scenuppsättningar för de olika underhållningsmomenten. Vi levererade också såväl utrustning som DJ till det studiebesök som gjordes hos Widespace under dagen.

Givetvis dokumenterade vi hela eventdagen, vilket resulterade i en casefilm åt vår uppdragsgivare. Filmen kompletterades med eleganta stillbilder från röda mattan och från middagen. SPG Events dokumentation av eventet kan användas i framtida intern marknadsföring. Det kan förhoppningsvis också förhöja upplevelsen hos Northzones gäster och ge dem en extra VIP-känsla. En känsla att ta med sig hem.

Tillbaka till toppen