Fortsätt till innehåll
Heineken på Backstage - SPG Event
Varumärkesaktivering och sponsring

Heineken

Heineken, världens största ölvarumärke, produceras, säljs och marknadsförs i Sverige av Spendrups Bryggeri AB. SPG Event och Heineken har samarbetat sedan 2013, bland annat med Heinekens aktivering av festivalerna Summerburst, Dans Dakar, Lights, Island och Stockholm Love Affair samt med Heinekens nattklubbskoncept Starclub.

Internationellt är Heineken starkt kopplat till musikfestivaler och elektronisk dansmusik och detta är ett fokusområde även i Sverige. Heineken är huvudsponsor och leverantör till ett antal festivaler i Sverige och SPG Event har uppdraget att driva och kvalitetssäkra all varumärkesaktivering i samband med dessa.

Mål med aktiveringen

– Stärka varumärkeskopplingen till musik.

– Leverera all branding i samband med festivalerna.

– Aktivitering på festivalområdet med möjlighet för besökare att interagera med Heineken och dela upplevelsen.

– Aktivera Heinekens globala klubbkoncept Heineken Starclub.

– Lansera The Heineken Club Bottle, en flaska som enbart säljs på utvalda premiumklubbar i världen.

Uppdraget

SPG Event producerar barbranding efter globala design guidelines, förser all barpersonal med Heinekenkläder samt kvalitetssäkrar barområdena innan och under festivaler. För eventaktiveringen har vi tagit fram en containerlösning som både varit förhållandevis okomplicerad att rigga samt möjlig att omprofilera, förändra och förbättra och därmed använda flera gånger. På plats har besökarna kunnat tävla om inträde till officiella efterfester via sms och Instagram.

Starclub, Heinekens globala klubbkoncept, har genomförts i samband med Summerburst, Lights, Dans Dakar och Way Out West samt fristående ett flertal gånger. DJ-båset på Starclub har vid varje genomförande gästats av världsartister som exempelvis Skrillex, Diplo, Alesso, Sebjak, Armin van Buuren, Avicii, AN21, Ingrosso, Otto Knows, Nervo, Knife Party och Martin Garrix.

För att förlänga upplevelsen och skapa PR, dokumenteras event och genomförande och foto- och filmmaterial delas med utvalda mediapartners. SPG Event har även stått för all hospitality för Spendrups kunder.

Citat:

”Våra gäster har mötts av en upplevelse bättre än vad som kan köpas för pengar och det har aldrig funnits några klagomål på genomförandet.”

”SPG Event är proaktiva, kreativa och engagerade i mitt bästa som uppdragsgivare. Jag blir ständigt positivt överraskad och är mycket glad att ha dem som samarbetspartner.”

Citat: Tomas Adolfsson ▪ Brand manager Heineken

Tillbaka till toppen